Een café inlopen en meteen denken: wauw. Dat is eigenlijk wat je wilt bereiken wanneer je besluit om een horecazaak te gaan openen. De eerste indruk heeft namelijk ontzettend veel invloed op of mensen besluiten vaker terug te komen. En het cliché geldt natuurlijk ook, als je het doet, doe het dan goed! Het is finest als je de voorbereidingen niet goed doorvoert. Wat je wilt is werken naar een café met een concept en een inrichting die het mogelijk maken voor het café om een echte klassieker te worden. Een plek waar mensen terug komen, waar mensen hun herinneringen aan overhouden, waar ze weten wie of wat te verwachten. Het is als horeca ondernemer fantastisch om te zien dat mensen je café of restaurant tof genoeg vinden om eens in de zoveel tijd terug te komen omdat het het eerste café is waar ze aan denken wanneer ze een plek uit moeten kiezen om met wat vrienden te gaan zitten.
Passend personeel
Om een café goed te kunnen runnen heb je absoluut het juiste personeel nodig. Dit is een valkkuil voor veel horeca ondernemers. Men denkt toch gemakkelijk af te zijn wanneer je goedkoop jonge werkkrachten in dienst kunt nemen. Maar toch valt het vaak tegen. Jonge werknemers kunnen hardwerken maar over het algemeen missen ze toch het gevoel voor verantwoordelijkheid, voor het werk wat er gedaan moet worden maar ook voor het contact met de gasten. Hoe beter dit contact is, hoe meer je café gaat stralen en bekend gaat staan als ‘die ene leuke plek’. Je werknemers kunnen gasten het gevoel geven dat het café of restaurant als thuis voelt en als je dat voor elkaar hebt, weet je dat ze terug zullen komen.
Onderscheiden van de rest
Zorg ervoor dat je je ergens in onderscheid, dat er een focuspunt is. Met een goede percolator en goede koffie bijvoorbeeld, als je je dit doet, weten mensen ook beter waar ze voor komen en wat ze kunnen verwachten. De vraag: ken jij een goede koffietent? is voor ons allemaal bekend en je wilt ervoor zorgen dat jouw zaak de eerste is die in iemand gedachten opkomt.
Een helder concept
Het is belangrijk dat het voor een gast duidelijk is waar de zaak voor staat. Dit kan door middel van het richten op jong publiek, kleine hapjes, een bepaald thema: noem maar op. Het concept moet helder zijn voordat je gaat openen, alleen dan wordt jouw horecazaak de beste.